Op mijn 60e liep ik mijn eerste marathon, ik kan niet meer zonder

Oud-Militair én WYZ-lid Arnold (63) voelde zich niet bepaald fit toen hij 5 jaar geleden afzwaaide. Hij besloot: bij deze nieuwe levensfase hoort een nieuwe leefstijl. Zonder erin door te slaan. “Ik doe het puur uit plezier”.

Vijf jaar geleden stopte je baan en ineens zat je thuis; flink rokend en met overgewicht. Fit blijven is dus zelfs voor een militair niet vanzelfsprekend?

“Het gaat inderdaad niet vanzelf. Vroeger, als jonge militair van een jaar of 20, was ik natuurlijk wel fit. Toen heb ik ook veel hardgelopen. Helaas heb ik dat laten versloffen. In de loop van de jaren werd ik te zwaar en ben ik gaan roken. Toen ik met leeftijdsontslag ging, besloot ik: stoppen met werken is stoppen met roken. Allebei na 40 jaar. En zonder pillen of pleisters he? Gewoon: Bam! Ik moest - nee; ik wílde gezonder gaan leven.”

Wat deed je om je levensstijl te veranderen?

“Ik wist al snel dat ik weer wilde hardlopen. Na een paar maanden rust ben ik naar de sportschool gegaan. Eerst moest ik wat afvallen en daarna kon ik het lopen pas oppakken. Anders had ik zo een blessure gehad. Na een half jaar sporten was ik 7 kilo kwijt en begon ik voorzichtig met hardlopen op de loopband. Eerst 12 minuten, toen 20 minuten, 30 minuten. Tegen de tijd dat het 45 minuten lukte ben ik naar buiten gegaan, heerlijk. Drie keer per week liep ik hard en twee keer per week bleef ik naar de sportschool gaan. Zeker op latere leeftijd is het belangrijk om je spieren ook te trainen: bij hardlopen gebruik je je arm-, buik- en rugspieren. Die moet je dus niet vergeten. Zo word je sterker en steeds minder blessuregevoelig."

Je werd een echte pro?

"Dat vat wel mee hoor. Ik vond het gewoon heerlijk en blijkbaar straalde ik dat uit. Mensen vroegen me of ik ze wilde begeleiden bij het hardlopen. Dat leek me leuk en het was geen onbekend terrein voor me. Vroeger gaf ik voetbaltrainingen en vanuit mijn werk had ik ook wel ervaring met opbouw bij trainingsschema’s. Die zijn voor iedereen weer anders,  afhankelijk van je aanvangsniveau en waar je naartoe wilt werken. Ik ben looptraining gaan geven voor mensen tussen de 40 en 60 jaar. Voor veel mensen is het motiverend om in een groepje te lopen. En het is ook gezellig. Ik zorg voor ontspannen inspanning. Aan het eind van de training is iedereen voldaan.”

Hoe ontstond het idee van een marathon?

“Drie jaar gelden vertelde een kennis dat haar oorspronkelijk Hongaarse vader Parkinson heeft. Om de ziekte onder de aandacht te brengen, wilde ze daarom de marathon van Budapest lopen. Of ik haar wilde begeleiden in de voorbereiding? Dat vond ik het gelijk een goed idee, alleen: ik had zélf nog nooit een marathon gelopen. Ik vond dat ik die ervaring moest hebben voordat ik haar kon begeleiden. Dus schreef ik me in voor de marathon van Rotterdam en met een loopschema van internet heb ik me voorbereid. 16 weken later en inmiddels al 14 kilo lichter was ik klaar voor de ruim 42 kilometer.”

Nu ga je wel heel snel. Zo makkelijk is het toch niet?

“Klopt, het is zeker niet makkelijk. Het vereist discipline om je zo veel mogelijk aan dat schema te houden. Anders heb je die afstand niet op tijd opgebouwd. En je moet zuinig zijn op je lichaam. Rust hoort daar ook bij. En goed eten.” 

En de mensen in je omgeving? Wat vonden zij van je sportieve doelen?

“De meeste mensen vonden het knap dat ik er aan begon. ‘Op deze leeftijd’, kwam er dan altijd achteraan. Maar kom op, 60 is toch een prachtige leeftijd voor je eerste marathon? Nou dan. Soms werd ik voor gek verklaard, vonden mensen me een mafkees. Oud collega’s die ik tegenkwam waren altijd trots: goed bezig en wat zie je er goed uit, riepen ze dan. Leuk toch, zulke opstekers? Mijn eigen familie vond het natuurlijk ook mooi. En ze zagen dat het me goed deed. Maar ik ben wel gezellig gebleven hoor, niet dat ik ineens streng op dieet ging hoor. Ik drink nog gewoon een wijntje.” 

Hoe vond je het lopen van een marathon?

“Een geweldige ervaring. Ik heb er veel van geleerd zoals niet te snel van start gaan en onderweg goed eten en drinken. Wat nog wel grappig was; langs de route hoorde ik ‘Hup Arnold’ en ‘Lekker Arnold, hou vol’. Ik snapte er niets van, ik kende die mensen niet. Na een paar kilometer viel het kwartje; bij je opgespelde loopnummer stond ook je naam, haha. Tegen het einde stonden ook mijn vrouw, mijn dochter en schoonzoon en mijn kleinkind langs de kant. Zelfs mijn zussen kwamen me aanmoedigen. En wat je altijd hoort is waar: als marathonloper word je als het ware ‘opgetild’ door het publiek. Iedereen joelt en juicht, die energie helpt je er echt doorheen. Helaas kreeg ik na 24 kilometer een krampje in mijn kuit en last van mijn spieren. Tot aan 35 kilometer kon ik die er nog wel uitlopen maar daarna heb ik moeten rekken en wandelen. Natuurlijk heb ik de finish gehaald maar niet in de tijd die ik voor ogen had."

En een paar maanden later liep je dus nóg een marathon?

“Precies, dat was de marathon waar het allemaal mee begon. Mijn ervaring in Rotterdam kon ik goed inzetten bij coachen van mijn kennis. Haar ging het overigens om meedoen en uitlopen, niet om de tijd. Ik ben bij haar blijven lopen en genoot van de sfeer en de route. De omstandigheden waren pittig met 28 graden maar wel prachtig hoor; helemaal langs de Donau.”

Wat heeft het hardlopen, naast mooie medailles, je nog meer opgeleverd?

“Niet alleen fysiek maar ook mentaal voel ik me fit. Ik heb ook echt het gevoel dat ik veel meer aankan. Voorzichtig maak ik weer wat plannen voor grotere afstanden. Ondertussen blijf ik zo’n 2 à 3 keer per week lopen. Vanochtend nog, een kilometer of 12. Het hardlopen brengt me vooral plezier en ontspanning. En natuurlijk een voldaan gevoel. Ik ben blij dat ik het na 58 jaar toch weer heb opgepakt.”

Overweeg je ook te gaan hardlopen? Of wil je trainen voor een marathon?

Dit zijn de tips van Arnold:

•   Zorg voor algehele fitheid van je lichaam. Alleen dan kun je dit aan.
•   Begin met het trainen van je spieren. Armen, rug en buik: die doen allemaal mee met hardlopen.
•   Core-stabilityoefeningen zijn belangrijk. Denk aan planken, squatten en een lunges workout.
•   Je hoeft echt niet perse naar een sportschool; in huis of in de tuin kun je ook prima oefeningen doen.
•   Vergeet geen warming up en cooling down. Zeker op latere leeftijd heb je sneller een blessure te pakken.
•   Op internet vind je zo’n 10 à 15 oefeningen die je goed kunt gebruiken voor je training.
•   Met drie trainingen in de week ben je goed bezig; een rustige duurloop, een loop met interval en een tempo loop.
•   Hou niet alleen je trainingen gevarieerd maar ook je looproutes. Zo blijft het leuk. 
•   Tot slot: lopen is leuk, blijven lopen is nóg leuker. Met een goede opbouw blijf je fit en gezond.

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Meest gelezen:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.