Hardlopen op latere leeftijd, waarom niet?!

Ben je er nog niet klaar voor om je hardloopschoenen in de ruilen voor nordic walking stokken? Goed nieuws, hardlopen is juist goed voor je. Ook ná je 55ste kun je nog gerust sporten. Hardlopen zou zelfs beter zijn dan wandelen, als je lichamelijke veroudering tegen wilt gaan. Je lichaam is dan wel niet meer zo jong als vroeger, maar dit hoeft je zeker niet tegen te houden!

100 en nog steeds fit

Volgens evolutionair bioloog Daniel Lieberman van de Harvard University, gingen onze voorouders nog op hoge leeftijd nog rennen en jagen. De moderne mens zou dus ook in staat moeten zijn te sporten, ongeacht de leeftijd. En dat deze theorie klopt, bewees de Britse Fauja Singh. Hij liep zijn eerste marathon toen hij 89 was. En na die zege hield hij het hier niet bij. Nee, zelfs in zijn 100ste levensjaar liep hij nog een marathon uit.
Natuurlijk is je lichaam niet meer zo fit als vroeger. Wanneer je ouder wordt neemt je sportieve prestatievermogen af. Je merkt dat je minder spierkracht en uithoudingsvermogen hebt en je bent minder lenig. Explosieve kracht wordt steeds lastiger, maar juist duursporten zijn nog steeds goed te doen. Ook is bewegen goed voor je geheugen. Twee vliegen in een klap dus!

Hardlopen op latere leeftijd? Een aantal tips:

1. Een goed begin is het halve werk

Eigenlijk geldt voor iedereen: een goede warming-up is belangrijk voordat je gaat sporten. Begin altijd met stretchen en rustig inlopen voordat je aan de slag gaat. Een warming-up zorgt ervoor dat je energiesysteem wordt geactiveerd en dat je spieren warm worden. Wanneer je spieren goed doorbloed zijn, zijn ze minder vatbaar voor blessures. Ook wordt je stofwisseling versneld, waardoor je spieren sneller van zuurstof worden voorzien. Oftewel, met een goede warming-up voorkom je spierpijn, ren je makkelijker en voorkom je nare kwalen achteraf.

2. Bouw rustig op

Het liefst ren je natuurlijk direct een marathon. Zonder training. Maar bij hardlopen geldt dat je rustig moet opbouwen. Ook zo voorkom je blessures. Begin met een of twee keer in de week. En je hoeft niet meteen een uur te rennen. Een goed schema voor beginners bestaat uit afwisselend een minuut wandelen en een minuut rennen. Is dit ook nog te intensief? Je kunt ook tijdens de eerste paar work-outs alleen stevig doorwandelen om je lichaam in conditie te krijgen.

3. Neem voldoende rust

Herstel is voor elke sporter belangrijk en al helemaal wanneer je lichaam ouder begint te worden. Zorg ervoor dat je genoeg rust neemt tussen de trainingen door. Vind je thuis zitten saai? Je kunt ook op een actieve manier herstellen. Door bijvoorbeeld rustig te zwemmen of te fietsen, kunnen je spieren weer bijkomen.

4. Krachttraining voor beter prestaties

Loop je al langer en wil je meer kracht opbouwen? Krachttraining kan ervoor zorgen dat je meer spiermassa opbouwt. Iemand van 70 heeft, helaas, 30 tot 40 % minder spiermassa dan een dertiger. Maar door middel van krachttraining, doe je je uiterste best om je spieren zo jong mogelijk te houden.

5. Luister naar je lichaam

Op latere leeftijd moet je iets meer rekening houden met je lichaam. Als je ouder wordt daalt de maximale hartslag en neemt het zuurstofopnamevermogen af. Dit zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen achteruit gaat. Intensief sporten wordt hierdoor moeilijker. Maar niet onmogelijk. Zorg dat je goed naar je lichaam luistert. Word je moe? Doe het dan iets rustiger aan. Heb je spierpijn, neem nog een extra dag rust. Misschien haal je de jonge lopers niet meer in, maar wat dan nog? De meeste leeftijdsgenoten doen jou niet na!  

6. Vind een sportmaatje

Sporten is veel leuker als je het samen doet. En daarbij is het ook een goede stok achter de deur. Misschien is er wel iemand om je heen die met je mee wil trainen. Of misschien is het juist leuk om je aan te sluiten bij een club met jongere leden, zodat je je uitgedaagd voelt.

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Meest gelezen:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.