Forever young met mindfulness

Stress hoort niet alleen bij het werkende leven. Ook na je pensioen kun je veel stress ervaren. Je houdt je bezig met vrijwilligerswerk, past op je kleinkinderen, leidt de lokale hobbyclub en slaat af en toe een balletje met je golfmaatje. Pfoe, altijd druk! En het is niet alleen de volle agenda die stress oplevert, maar ook moeilijke situaties kunnen je emoties negatief beïnvloeden. Zo zul je steeds vaker te maken krijgen met afscheid en rouw. De vraag is, hoe blijf je ondanks dit alles zen? Mindfulness is de oplossing. Met mindfulness ga je stress tegen en blijft je geest jong.

Van buddha tot hippe millennials

De Amerikaanse dokter Jon Kabat-Zinn ontwikkelde in de jaren ’70 van de vorige eeuw een training die bedoeld was om stress te verlagen. Hij raakte geïnspireerd door de meditaties die al eeuwenlang een kernonderdeel in het Boeddhisme vormden. Kabat-Zin haalde elementen van de Boeddhistische meditatie uit de oorspronkelijke context en verwerkte dit in eerste instantie in een training die bedoeld was voor mensen met chronische pijnklachten. Maar het programma bleek zo succesvol, dat het al snel breder werd ingezet. Wetenschappelijk kon steeds succesvoller worden aangetoond dat mindfulness een positief effect heeft op allerlei aspecten, waaronder stress, angst en somberheid.
Mindfulness is een ware hype geworden. Je leest erover in tijdschriften en er worden talloze trainingen aangeboden. Vooral de jonge generatie lijkt in de ban van mindfulness. Maar is mindfulness alleen voor hippe millennials? Zeker niet! Mindfulness is goed voor iedereen. Door mindful te leven, kun je allerlei lichamelijke én psychische klachten tegengaan.

Maar wat is mindfulness?

Mindfulness gaat erom je volledig bewust te zijn van het huidige moment. We leven vaak op de automatische piloot en voeren onze dagelijkse activiteiten uit zonder daarbij stil te staan. We denken veel aan de toekomst en het verleden. We zijn bezig met onze dromen en het behalen van doelen.
Terwijl je op de bank zit en televisie kijkt, denk je aan de klusjes die je morgen moeten doen. Terwijl je klusjes aan het doen bent, denk je aan de gesprekken die we eerder die dag hebben gehad. Herken je dat? Door steeds met je hoofd als het ware ergens anders te zijn, vergeet je te genieten van de bloemen die zich in de lente ontkiemen, van de zon die warm op je gezicht schijnt of de vogels die in de ochtend zingen.

Meer zen worden

Men zegt dat geluk in kleine dingen zit. Op een bankje in het bos zitten en genieten van de stilte. Een lekker bakje koffie in de ochtend. Met je kleinkinderen in de speeltuin zitten. Door in het moment te leven kun je veel beter opmerken wat er om je heen gebeurt. Je richt je niet op het verleden of de toekomst, maar op het nu. Je kunt bewuste keuzes maken en goed voor jezelf zorgen. Je kunt genieten van zelfs de kleinste dingen om je heen.
Mindfulness zorgt voor meer rust in je hoofd. Het verlaagt stress en brengt focus aan. Mindfulness vermindert angst, piekeren, stress en depressie. Maar ook lichamelijk heeft mindfulness een groot effect. Mindfulness kan helpen bij hartkloppingen, een gespannen gevoel en slapeloosheid.

Sport voor de geest

Mindfulness is als sport voor je geest. Uit onderzoekt blijkt dat je brein sterker wordt door mindfulness. Het gedeelte van je brein dat voor de ervaring van stress zorgt, amygdala, wordt door mindfulness minder snel geactiveerd. Het deel van het brein dat zich bezighoudt met stressherstel, hippocampus, wordt juist actiever. Ook blijkt uit onderzoek dat de prefrontale cortex sterker wordt door middel van mediteren en mindfulness. Dit houdt in dat je brein meer energie en focus overhoudt voor plannen, oplossingen verzinnen, analyseren, relativeren en creativiteit.

Een simpele oefening

Hoe doe je dat, genieten van het nu? Je hoeft geen yogi te zijn om mindfulness toe te passen op je dagelijks leven. Je kunt al heel simpel beginnen met de volgende oefening:
Ga rustig zitten. Adem een aantal keer diep in en diep uit. Ontspan je nek en schouders. Richt je aandacht op niets anders dan je ademhaling. Luister naar de geluiden om je heen. Je hoort de vogels buiten zingen. Je hoort dat de postbode de krant door de brievenbus gooit. Je voelt een fris briesje op je huid. Je ruikt de geur van de bloemen op de tafel. Je ziet door het raam kinderen spelen en een kat die door de tuin loopt. Je voelt de stof van de stoel onder je lichaam. Je bent je bewust van wat er om je heen gebeurt. Het is okay als er gedachten in je opkomen. Maar in plaats van dat je er aandacht aan besteedt, laat je ze weer passeren. Je bent in het hier en nu. 

Forever young

Vooral als je ouder wordt reflecteer je regelmatig op het leven. Dit kan zorgen voor piekeren en rusteloosheid. Mindfulness kan je echt helpen. Ouder worden kun je niet tegengaan, maar wat je wel kunt doen is er mee leren omgaan. Een half uur per dag jezelf trainen bewust te zijn van het moment kan al enorm veel verschil maken. Ervaar het zelf en blijf forever young van geest.

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Meest gelezen:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.