De 9 manieren om vermoeidheid tegen te gaan

In deze snelle wereld is het begrijpelijk dat we ons soms uitgeput en vermoeid voelen. Veel mensen hebben zelfs continu last van een vermoeid gevoel en naarmate de dagen donkerder worden en we de winter ingaan, worstelen we allemaal wel eens met toenemende slaapzucht. Te weinig slaap is natuurlijk de belangrijkste oorzaak van moeheid, maar er zijn nog veel meer redenen waarom je weinig energie hebt. Daarom geven wij je graag wat tips om morgen het gevecht aan te gaan

9 tips tegen de vermoeidheid

Niet alle tips zijn misschien onbekend, maar wanneer heb jij ze bewust gedaan? Pas je gewoonte aan en win het van de vermoeidheid

1. Een goede nachtrust

Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende oorzaak van vermoeidheid: niet genoeg slapen. Hoewel de hoeveelheid slaap die je nodig hebt van persoon tot persoon verschilt, hebben de meeste volwassenen tussen de zeven en negen uur slaap nodig om optimaal te functioneren. Veel mensen krijgen echter niet de juiste hoeveelheid slaap, of geen slaap van goede kwaliteit. Te laat naar bed gaan kan een van de redenen zijn waarom je 's ochtends niet uitgerust bent. Niet alleen zorgt te laat naar bed gaan ervoor dat we minder uren slapen, maar het kan ook de kwaliteit van onze slaap beïnvloeden. Dus: op tijd naar bed!

2. Eet gezond

Wat we eten heeft effect op hoe we ons voelen. Zo kan je immuunsysteem een boost krijgen als je gezond en gevarieerd eet, maar ons dieet heeft ook een sterk effect op ons energieniveau. Moeheid zorgt voor meer zin in suiker en comfort food, terwijl het toch echt het beste is om suiker zo veel mogelijk te mijden. Het geeft je wel een korte energiekick, maar daarna voel je je vaak nog slomer dan daarvoor.
Om ons energieniveau te verbeteren, kunnen we het beste plantaardig voedsel en langzame koolhydraten eten. Dit betekent veel fruit en groenten, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden. Deze voedingsmiddelen zitten ook boordevol antioxidanten die ontstekingen verminderen, bovendien bevorderen de vezels in deze voedingsmiddelen ook een gezonde spijsvertering. En dat komt de slaap weer ten goede.

3. Drink heel veel water

Een simpele reden waarom mensen zich vaak moe voelen, is dat ze uitgedroogd zijn. Vaak drink je minder dan je denkt! Uitdroging kan een extreem negatieve invloed hebben op je energieniveau. Het kan ook de kwaliteit van je slaap zelf schaden doordat je mond en neus uitdrogen, wat kan leiden tot snurken en heesheid. Probeer minstens 8 glazen water per dag te drinken, of installeer zo’n handige app die bijhoudt hoeveel je per dag drinkt op je telefoon.

4. Voorkom stressen

Moeheid kan allerlei fysieke oorzaken hebben, maar vaak zijn het psychologische factoren die het grootste effect hebben op ons energieniveau. Chronische stress kan vermoeidheid veroorzaken, maar zelfs lichte stress kan ons beroven van de mentale en fysieke energie die nodig is om de dag comfortabel door te komen. Stresshormonen kunnen zowel ons slaappatroon als onze algehele gezondheid schaden. In het algemeen geldt: hoe meer gestresst we ons voelen, hoe meer energie we verbruiken.
Het verminderen van stress is makkelijker gezegd dan gedaan - vooral in deze tijd waarin we te maken hebben met nieuwe stressfactoren bovenop de gebruikelijke zorgen over werk, gezin en financiën. Des te belangrijker is het om ontspannende activiteiten in te plannen. Het maakt niet uit wat de activiteit is, zolang het je maar ontspant. Meditatie en yoga zijn goede manieren om stress te verminderen, maar andere activiteiten zoals een dagboek schrijven, een wandeling maken, een bad nemen of gewoon met vrienden praten, kunnen allemaal al helpen.

5. Verminder alcoholgebruik

We weten dat te veel alcohol drinken niet goed is voor onze gezondheid, maar veel mensen zijn zich er niet van bewust hoe schadelijk het is voor onze slaap. Alcohol is een gif en ons lichaam werkt hard om dat gif te verdrijven. Dat brengt ons lichaam uit balans en beïnvloedt de kwaliteit van onze slaap, vooral als we uitgedroogd zijn.
Dat een slaapmutsje (of een glas wijn) de slaap juist bevordert, is een hardnekkige fabel. Want met alcohol achter de kiezen slaap je minder diep en kan je duizelig wakker worden, zelfs als je acht uur hebt geslapen.
Mag je dan helemaal niet meer drinken? Je kan heus wel blijven genieten van een borrel of een glas wijn, maar probeer in ieder geval meerdere alcoholvrije dagen per week te hebben. Als je toch drinkt, doe het dan met mate en probeer niet te drinken vlak voor het slapen gaan.

6. Voldoende lichaamsbeweging

De voordelen van lichaamsbeweging zijn algemeen bekend, maar het is vaak het laatste waar we zin in hebben als we moe zijn. Veel onderzoeken tonen aan dat regelmatige lichaamsbeweging vermoeidheid kan verminderen en dat het niet alleen leidt tot betere slaap, maar ook zorgt voor de afgifte van endorfine - en en dat zorgt weer voor meer energie. Elke week tenminste 2,5 uur matige intensiteit oefeningen en minstens twee keer per week spierversterkende activiteiten helpen bij het opbouwen van kracht en balans.
Als je veel zit, sta dan regelmatig even op. Probeer om een korte wandeling tijdens je lunchpauze te maken of vaker de trap te nemen in plaats van de lift. Zelfs kleine veranderingen in je dagelijkse routine, zoals je auto verder weg parkeren of naar de plaatselijke winkels lopen in plaats van te rijden, kunnen goede manieren zijn om meer in beweging te komen en je energie weer lekker te laten stromen.

7. Verhoog je ijzerinname

Een fysieke oorzaak van vermoeidheid is bloedarmoede: een ijzertekort dat tot vermoeidheid kan leiden. Als je tekort hebt aan ijzer is je hemoglobinegehalte ook laag, waardoor het moeilijker wordt voor zuurstof om naar je weefsels en spieren te reizen. Het schaadt ook je immuunsysteem, wat betekent dat je een grotere kans hebt om ziek te worden of een infectie te ontwikkelen. Bloedarmoede komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, maar iedereen kan er last van hebben. Denk je dat jij een ijzertekort zou kunnen hebben, ga dan even langs bij je huisarts.

8. Minder cafeïne

Hoewel het drinken van koffie, thee, cola of energiedrankjes even energie lijkt te geven, kan het je energieniveau juist verlagen. Probeer je cafeïne-inname geleidelijk te verminderen in plaats van cold turkey te stoppen. Abrupt stoppen kan hoofdpijn veroorzaken en je humeur beïnvloeden dus het is het beste om dit langzaam te doen. Als je van warme dranken houdt, kun je bijvoorbeeld cafeïnevrije kruidenthee proberen, zoals thee van pepermunt, citroen of gember, vruchtenthee of rooibosthee - of je kunt de cafeïnevrije versies van je favoriete thee en koffie drinken. Omdat je ervoor zorgt dat je gehydrateerd blijft, kan het zijn dat deze warme dranken je meteen helpen om je alerter te voelen.
Lees het artikel verhaal van Farida en Marian die samen besloten koffie te minderen.

9. Eet vaker kleine maaltijden

De meesten van ons ervaren een energiedip na het eten van een grote maaltijd. Door juist meerdere kleine maaltijden verdeeld over de dag en gezonde tussendoortjes te eten, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor het veel minder waarschijnlijk is dat je zo’n energiedaling krijgt. Als je te lang niet eet, kun je juist enorme zin in suikerhoudend voedsel krijgen, dus zorg ervoor dat je elke drie tot vier uur iets eet. Gezonde snacks die langzaam energie vrijgeven zijn onder meer een banaan, een appel met pindakaas, een avocado of een handje noten zoals amandelen

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.