Is zout echt zo slecht voor je?

Een gekookt ei, een boterham met rosbief of verse frietjes; zonder zout is er niks aan. Maar hoe onschuldig een ‘snufje zout’ ook klinkt, het is oppassen geblazen.

Hoeveel zout heb je eigenlijk nodig?

We hebben per dag als volwassene maar 6 gram zout nodig. Dat is minder dan een theelepeltje per dag. Zout is belangrijk voor je spieren, zenuwen en een goede vochtbalans. Maar helaas eten we geen 6, maar 9 gram. Dat telt al gauw op naar 1 kilo per jaar. Het is niet voor niets dat gezondheidsdeskundigen hier al jaren voor waarschuwen.

Onbewust krijg je meer zout binnen dan je denkt

Zout is een smaakversterker. We gebruiken het tijdens het koken om het eten ‘op smaak’ te brengen’. Vervolgens gaat het zoutvaatje mee op tafel om daar nog wat op het bord te strooien. Bij elkaar is dit goed voor 20% van de dagelijkse hoeveelheid zout die je binnenkrijgt.
Maar het grootste deel krijg je ongemerkt binnen. Dagelijks zit zo’n 80% ‘verstopt’ in doodnormale producten. Het is toegevoegd aan onder andere brood, worst, soep, snacks en kant-en-klare maaltijden.

Ach iets beetje teveel zout, is dat zo erg?

Heel simpel: Ja. Teveel zout is gewoon echt niet goed voor je. Het laat je bloeddruk stijgen. Die zullen beschadigen, vernauwen of zelfs verstoppen. Organen zoals je nieren, hart of hersenen krijgen dan minder bloed met alle gevolgen van dien. Maar laten we het gezellig houden, het ging tenslotte over eten. Dat moet lekker zijn én gezond. En letten op zout is helemaal niet moeilijk.

Wat kun je morgen doen om jouw zout inname te verbeteren? 

1. Bewust boodschappen doen

Lees de verpakkingen en etiketten op voedingsmiddelen. Beschouw het gerust als je nieuwe hobby want hier valt de meeste winst te behalen. Want zo’n een 80% van het zout dat je per dag binnenkrijgt, zit in de boodschappen die je koopt. Zoek naar producten met minder toegevoegd zout. Dat scheelt enorm.

 2. Opzouten

Weg met dat zout. Het hoeft niet in de prullenbak maar zet het ergens anders neer. Niet voor het grijpen in de keuken. Probeer tijdens het koken minder (of geen) zout toe te voegen. Overigens zijn hippe soorten als himalayazout en keltisch zout ook gewoon zout. Laat je dus niet verleiden door gezonder ogende soorten. En op tafel, laat daar  het vaatje weg.

 3. Lekkere alternatieven

Dan maar wennen aan flauwe happen? Nergens voor nodig. Veel voeding heeft een heerlijke eigen smaak. Die ga je herontdekken wanneer je zout afbouwt. Gebruik alternatieven zoals knoflook, azijn of bijvoorbeeld citroensap om smaak toe te voegen.

Eet jij te veel zout?

Tegenwoordig bestaan er tal van apps om jouw voedingsinname te maten. Op de site van Voedingscentrum vind je de gratis eetmeter app. Hierin kun je een eetdagboek bijhouden en krijg je handige voedingstips. Je kunt er zelfs producten mee scannen. Zo krijg je steeds meer inzicht in je zoutgebruik. En met het Voedingscentrum als betrouwbare partner kan het niet mis.

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Meest gelezen:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.