Wedden dat je te weinig eiwitten eet?

Vanaf je dertigste neemt je spiermassa elk jaar één procent af. Hatsekidee. Die zal wel even binnenkomen. Zeker als je al jaren werkt aan gezonde of zelfs indrukwekkende spierpartijen. Maar geen nood; je kan er wat aan doen. 
Afnemende spierkracht; het is inderdaad een uiterst ongezellig feitje. Want terwijl jij mountainbikend in de Ardennen tot grote hoogte klom, ging het met je spiermassa al bergafwaarts. Mooi is dat. Maar ook al ben je al een tijdje geen dertig meer, sporten en fit blijven is altijd een goed idee.
Dus dat zondagse wielrenrondjes, het trimhockey of de tenniscompetitie: laat ze vooral lekker in je agenda staan. En de slinkende spiermassa? Die kun je aanpakken.

Eiwitten, het nieuwe goud

Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen van je lichaam. Ze zorgen niet alleen voor een goede spiermassa maar ook voor gezonde botten, sterke nagels, een mooie huid en -ook niet onbelangrijk- een fijne bos haar. Daarnaast varen ook je afweersysteem én je geestelijke gezondheid goed bij een prima eiwit niveau. De optimale hoeveelheid? Met elke dag 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht zit je al snel in de goede richting.

Zo herken je of je voldoende eiwit eet:

1. Minder snacktrek  

Geen strooptochten door het huis waarbij je koortsachtig zoekt naar snoep en chocola. Eiwitten zorgen voor insuline in je bloed. Neem je voldoende eiwitten, dan blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en dat voorkomt snaaibehoefte.

2. Fijne focus

Eiwitten zorgen ervoor dat de koolhydraten uit je maaltijd gelijkmatiger worden opgenomen. Door genoeg eiwitten blijft je dus sharp as a knife. En een goede concentratie is wel zo prettig tijdens je werk of bij het lezen van een goed boek.

3.Sterk gevoel

Met eiwitten kweek je spieren dus zijn deze voedingsstoffen op peil? Dan voel je je sterk en fit.

4. Goeie haardos

Eiwitten zorgen niet alleen voor een stralende huid en sterkere nagels. Ze hebben ook invloed op je haardos. Wanneer je voldoende eiwitten binnenkrijgt, zal je haar mooier glanzen en minder uitvallen.

5. Helende wondjes

Eiwitten zijn als bouwstenen voor je lichaam. Kleine wondjes helen sneller omdat nieuw weefsel goed wordt opgebouwd.

6. Blij

Wat te denken van een lekkere nachtrust, meer energie en een goed humeur? Allemaal dankzij je goede eiwitniveau.

Help! Ben ik nu veroordeeld tot quinoa, boekweit en edelgist?

Valt best mee. In de wereld van hennepzaad en linzen kent niet iedereen de weg maar dat hoeft ook niet. Er is veel voeding die een goede portie eiwitten bevatten. Eiwitten zitten natuurlijk in eieren maar bijvoorbeeld ook in kipfilet, rundergehakt, zalm en tonijn. Of plantaardige producten zoals havermout, zonnebloempitten en sojabonen. Geen vervelend lijstje toch? Daarmee kun je -zelfs als keukenkluns-een heerlijke maaltijd mee maken. Vers, gevarieerd maar niet te ingewikkeld. We hebben een aantal van onze favoriete recepten op een rij gezet zodat je gemakkelijk aan de slag kunt. Klik op knop hieronder om het receptenboek te downloaden.

Ken je iemand die iets aan dit artikel kan hebben? Stuur het gerust door:
Meest gelezen:
Over WYZ
Wij helpen jou met de antwoorden op jouw vragen, delen we verhalen van anderen en helpen we jou om in actie te komen. Of het nou gaat over Geld, (vrijwilligers)werk, dingen doen of zorgen voor een ander. Wij zijn er voor jou, samen zijn wij WYZ.
Word lid van WYZ en ontvang toegang tot exclusieve artikelen, korting van onze partners en antwoord op iedere vraag van onze WYZbutler.